zaterdag 12 juni 2010

Op vakantie... met de fiets door Engeland

Voorlopig heb ik genoeg gevlogen in mijn leven! Australië, Japan, India, Tibet, New York, Kenia, Egypte, Marokko, Turkijke, Italië, Ierland, Schotland, Wales, Noorwegen, ...

In het kader van een low-impact-vakantie pak ik gewoon een keer de fiets! En wat is er dan mooier om als pelgrim naar de bakermat van de Transition Towns beweging te fietsen in Totnes, Devon. Hierover heb ik eerder bericht in Transition Towns.

Bij Abbotsbury

De Engelse heuvels waren pittig met m'n zware tourfiets en tassen. Maar het was fantastisch om te doen. Veel voldoening, veel spierpijn en weinig CO2-impact. Goed gevoel!

Mijn etappes:
  1. Hoek van Holland - Harwich (ferry)
  2. Harwich - Basildon - Bulphan
  3. Bulpan - Gravesend - Brands Hatch - Groombridge
  4. Groombridge - Railway track - Eastbourne - Brighton
  5. Brighton - Goodwood - Portsmouth
  6. Portsmouth - Isle of Wight - Festival of Wight - Freshwater Bay 
  7. Freshwater Bay - Lymington - Poole - Dorcester - Winterbourne Abbas
  8. Winterbourne Abbas - Sidmouth
  9. Exmouth - Exeter - Torquay - Totnes
  10. Totnes
  11. Totnes - Riverford - Londen - Harwich - Hoek van Holland (met trein en ferry)

En de CO2-score?
Zo'n 90% van de tijd heb ik zonder gemotoriseerd transport doorgebracht.
Toch heb ik maar zo'n 33% van de gereisde afstand op de fiets afgelegd. De andere 66% heb ik met de boot en trein gereisd.

Inschatting van de CO2-uitstoot van deze reis met transport:

  • Hoek van Holland - Harwich (Efficiënt passagiersschip, 200km x2)  : 48kg CO2
  • Portsmouth - Isle of Wight (Hovercraft, 5km ) : 2kg CO2
  • Isle-of-Wight - Lymington (Pont, 10km) : 2kg CO2
  • Totnes - Londen - Harwich (Trein, 600km) : 27 kg CO2
Totaal: 79kg CO2 per 1015 km (78 gr CO2/km)

Met dezelfde uitstoot zou ik :
  • 400km kunnen vliegen, dus Amsterdam-Brussel retour.
  • Met mijn Audi A3 (167 g CO2/km )   473km kunnen rijden;
  • 46 m3 gas verstoken om het in de wintermaanden 1 week warm te hebben in mijn huis.
Wanneer met de auto had gereisd was dit in totaal 286 kg CO2. Meer dan 3x zo veel.

Hiermee hoop ik aanzienlijk bij te dragen aan een reductie van mijn 16.300 kg CO2 van 2009, wat nog eens extra plezier toevoegt aan m'n vakantie.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten