zaterdag 30 januari 2010

2.000 euro stroom besparen

Vandaag besloot ik eens te kijken wat ik kan doen om m'n electriciteitsverbruik omlaag te brengen.
Minder energie betekent dat er minder groene stroom nodig is.

Dus een simpele energiemeter gekocht:


Cresta RCE 1106
€14,95 bij de BCC

Vervolgens loop ik alle electrische apparaten langs en bepaal hoeveel energie ze gebruiken.

Mijn ontdekkingen:

  1. Mijn 20 gloeilampen verbruiken 800W x 4 uur per dag
  2. Mijn 3 21" beeldschermen verbruikten bij elkaar 450W x 8 uur per dag
  3. Mijn computer verbruikt 250W x 8 uur per dag
  4. Mijn koffie-warmhoud-pitje verbruikt 800W  x 5 uur per dag
  5. Mijn koelkast van 20 jaar oud verbruikt 110 euro per jaar aan stroom
  6. Mijn stereotoren verbruikt 26W als die aan staat en als die standby staat.... 25W (en dat dus al 20 jaar lang.... *zucht*)
Yikes! I feel bad. Op de fiets naar de bouwmarkt en dit waren mijn maatregelen:
  1. Alle 60W gloeilampen vervangen door 10W spaarlampen (Mijn buitenlamp zelfs LED lamp)
  2. Drie 150W beeldschermen vervangen door één 20W LCD monitor met Eco-keurmerk
  3. Videokaart vervangen en 3 van de 4 harde schijven verwijderd
  4. Koffie houd ik nu warm in een thermosfles
  5. Mijn koelkast vervangen door een A++ koelkast zonder vriesvak.
  6. Stereotoren en ander standby-apparaten voorzien van een echte aan-uit-schakelaar.
Totale besparing: 60% van m'n electriciteitsrekening. 
In 10 jaar zou dat ongeveer neerkomen op €2.000,- En dat heb ik op één zaterdag geregeld. Netjes. Hoeveel dat in CO2 is? Geen idee. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten