zondag 24 januari 2010

Help, ik gebruik 2 aardes per jaar

Wat kan ik doen om mijn impact op het milieu te verkleinen? Deze mier tussen 6 miljard andere mieren.

Om die vraag te beantwoorden heb ik uitgezocht wat mijn ecologische voetafdruk is op de HetKanWel dag in Utrecht. Mijn ecologische voetafdruk is het aandeel dat ik heb op de schaarse grondstoffen van de aarde door mijn manier van leven ten opzichte van wat de aarde ons biedt.

Stichting de Kleine Aarde heeft deze meetmethode ontwikkeld:


We hebben één aarde. We gebruiken nu 1,3 aardes per jaar. In 2050 zullen we 2 aardes nodig hebben. Elk jaar teren we steeds verder in op ons natuurlijk kapitaal.
De gevolgen zien we in klimaatverandering, de voedselcrisis, toenemende armoede, het verdwijnen van de regenwouden. 
Op de huidige voet doorgaan is geen optie. Het is tijd om actie te ondernemen. Actie die echt zoden aan de dijk zet. 

De beschikbare biocapaciteit is 2,6 hectare per bewoner op deze aarde.
Gemiddeld gebruikt iemand in India 0,9 hectare aarde.
Gemiddeld gebruikt iemand in Nederland 4,0 hectare aarde.
Gemiddeld gebruikt iemand in België 5,1 hectare aarde.
Gemiddeld gebruikt iemand in de VS 9,4 hectare aarde. (WTF!)

Dat doe ik toch hopelijk wel een stuk verantwoorder of niet? Snel die test invullen.

Wat blijkt? Mijn voetafdruk is 6,5 hectare! Meer dan 2x zoveel als per bewoner op aarde beschikbaar is!


De belangrijkste oorzaken zijn volgens de scan:
  1. Vliegreizen naar Egypte en Italië. Daar voelde me ik dus al een beetje schuldig over.
  2. Ik heb 16.000 autokilometers gemaakt. Tja, zo'n Audi A3 vraagt daar toch om?
  3. Ik eet veel kant-en-klaar maaltijden. Koken doe ik niet graag in m'n eentje.
  4. Ik verbruik aardig wat stroom en gas in  m'n eentje. Maar het was toch een koude winter.
  5. Groente en fruit droeg voor 9% bij aan m'n voetafdruk. Huh? Komen niet alle appels uit de Betuwe dan?
  6. Ik krijg veel reclamepost. Is dat erg dan?


Hmm....


Kijk nu hoe groot jouw mondiale voetafdruk is (hoeveel hectaren van de aarde nodig zijn om in jouw behoeften te voorzien) en wat jij kunt doen om je voetafdruk te verbeteren. Doe de Quickscan.
En? Post jouw afdruk hieronder in je reactie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten