vrijdag 6 augustus 2010

Let's re-cycle (pun intended)

M'n oude racefietsje begint te rammelen. 20 jaar geleden in m'n studententijd tweedehands gekocht voor 300 gulden. M'n eerste aankoop via Marktplaats. Spannend. Onderhandelen in een achterwijk in Leiden. Duizenden kilometers mee gereden in het Westland rondom Delft en Rotterdam. Avonturen in de Ardennen. Een paar keer door Nederland gecrosst.

Maar hij wordt oud. Met een sambadansend achterwiel door twee missende spaken en een knarsende ketting maakte ik niet echt indruk tijdens een toertocht (ter inluiding van de Tour de France in Rotterdam)   tussen al het blinke geweld van de nieuwste modellen. Want wie wil dat nou niet? Een prachtig glimmend racemonster. Twee wielen. Strak frame en prachtige versnellingen. Tuurlijk staat zo'n fiets van duizend euro op mijn verlanglijst.

Maar vraag me niet waarom, want ik heb toch gekozen voor het oplappen van m'n oude brik. Voor 48 euro een nieuw achterwiel en via marktplaats heb ik voor 12 euro een bijna nieuw kettingblad op de kop getikt. En de lokale fietsenmaker wilde voor 7,50 euro de moeite nemen om het kettingblad te monteren (heb zelf het gereedschap helaas niet). Met tegenzin, want hij waarschuwde dat ik zowel kettingblad, ketting en achtertandwielen zou moeten vervangen. Nou, dat wilde ik natuurlijk wel eens zien.

12 euro op Marktplaats


Blij als een kind heb ik nu weer een fietsje dat makkelijk een paar duizend kilometer mee kan. Nieuw stuurlintje, een poetsbeurt en o, wat loopt dat fietsje weer lekker soepel! Zo'n klusje geeft me echt voldoening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten