donderdag 19 augustus 2010

Ik wil een Nieuw Normaal huis

Met interesse volg ik de huizenmarkt. Want misschien wil ik wel eens een huis kopen. Jarenlang heb ik een appartement of huis gehuurd, omdat ik flexibiliteit belangrijk vond en me niet jarenlang zag wonen op dezelfde plaats. Ik kon me ook niet goed voorstellen dat die 4 muren en een dak erboven zóveel geld moest kosten. Bovendien kón ik ook niet eens kopen, aangezien ik als startend ondernemer niet eens in aanmerking kwam voor een hypotheek. Maar dat wordt wellicht anders. Al was het alleen maar dat ik niet afhankelijk wil zijn van mijn verhuurder. 
En ik wil  misschien wel eens zonnepanelen op m'n dak zetten!

Misschien is het ook  maar goed geweest dat ik moest huren in de afgelopen jaren. Nu de huizenmanie lijkt uit te doven kijk ik met mededogen naar mensen die drie jaar geleden een top-hypotheek hebben afgesloten. 100% aflossingsvrij, op basis van 6,5x het inkomen van man en vrouw en onderliggend een anoniem beleggingsfonds. De waarde van het huis zakt en de beleggingsrendementen blijken slecht en de kosten jaarlijks veel te hoog. En daar heb je dan 10 jaar voor getekend. Hoe kon dat toch, want die makelaar en hypotheekadviseur was toch zo vriendelijk? Persberichten van NVM, Rabobank en ING zijn nog steeds positief, terwijl de cijfers echt anders uitwijzen. Zij zijn er natuurlijk bij gebaat dat mensen hen nog steeds geloven als ze zeggen dat de prijzen wel weer gaan stijgen. Want dat was jarenlang de wortel aan de hengel .


Een huis blijft altijd in waarde stijgen.


Persoonlijk blijf ik voorlopig aan de zijlijn. Net als de meeste potentiële huizenkopers in Nederland. Ik volg een flinke lijst  huizen op Funda en houd de stats in de gaten. Op huizenmarkt-zeepbel.nl vind ik medestanders die ook geloven dat de Nederlandse zeepbel in de huizenmarkt langzaam maar zeker leeg aan het lopen is.  Iedereen had er baat bij dat de grondprijzen en huizenprijzen zouden stijgen. Eigenaren, gemeentes, bouwondernemers, banken,... Met behulp van hypotheekrente-aftrek, NHG, startersleningen, etc etc kon dit jaren  flink opgeblazen worden. Maar het lijkt alsof het nu over is met de pret. Er worden steeds minder huizen verkocht. 

Er zijn steeds minder ezels te vinden die de kar willen trekken.
De enige kopers zijn Kamikaze kopers ...

Vastgoed (privé of commercieel) lijkt klaar voor een flinke rit naar beneden. Momenteel lijkt het nog wel mee te vallen met de prijsdalingen van +/-10% sinds de top in 2008, maar als de prijsontwikkeling zich op dezelfde wijze voltrekt als onderstaand plaatje, dan zou ik niet verbaasd staan te kijken als de prijzen in de komende jaren nog wel tot +/-30% sinds de top in 2008 dalen. 

Een kijkje in mijn glazen bol.

Ik verwacht dat we uiteindelijk gaan naar betaalbare woningen. Voor iedereen en met name voor starters. Naar (geleidelijke) afschaf van de hypotheekrenteaftrek. Naar afschaffing van allerlei idiote garantiestellingen door overheden (en dus belastingbetalers). Naar transparantere  hypotheken op basis van aflossing. 

Naar een Nieuw Normaal.

1 opmerking: